Offentliga uppdrag, eller ”konstnärlig utsmyckning” började för min del med ett uppdrag för Stockholm läns landsting 1983. Den kan bestå av konstnärlig gestaltning på allmän (offentlig plats): beställare kan var stat, kommun, landsting eller privat entreprenör; inte sällan förekommer tävlingar allmänna och särskilt inbjudna konstnärer för skissuppdrag.
Mitt tidigare intresse för form och arkitektur kom till nytta och gav mig stöd i utmaningen att gestalta det offentliga rummet, platsen. Från mitten av 1980-talet till början av 2000-talet utförde jag ett 15-tal olika projekt i olika tekniker. Den jag trivdes mest med, var och är alltjämt, den italienska al fresco- tekniken: som att baka ett bröd! Marmorkross, kalk och torrpigment som blandas med vatten. Simsalabim och jag har fått en tusenårig blandning (stuck), färdig att i tunna skikt, muras upp på väggen – ibland pigmenterade för ”sgraffito”, ibland för en al fresco eller stucco lustro.
Bänken på bilden är en beställning under Kulturhuvudstadsåret 1998.
Under senare 90-talet fick jag ett inspirerande uppdrag för Liberförlagen, det pågick från och till under tre år. Här fick jag bl. a. arbeta med färgsättningen i den rymliga receptionen. Skapa fysiska ”färgrum” i mötet med besökaren. Under en utställning 2004 på Galleri Hippo, nu nerlagt, ”byggde” jag hästar i trä, vissa gjutna i brons. När ungdomens ridning var över tog hästen plats konsten och där finns den än i dag. Hästens skönhet och styrka är omvittnat skildrad i konsthistorien. Vid sidan om hästen kom fåglarna. Tranans gängliga men skulpturala form satte mig på prov. Därifrån söker jag uttryck för andra fåglar och djur.